كيف تصبح مقدم خدمات مهنية محترف؟

زي ما اتكلمنا في المقال اللي فات عن تاريخ علم الإرشاد والتوجيه المهني، وازاي الجمعية القومية للتوجيه المهني هي المؤسسة الأولى لتمثيل المجال في العالم، النهاردة هنتكلم عن أهم االكفاءات اللي NCDA قررت انها لازم تكون موجودة ويتم تعلمها من قبل اي شخص حابب يكون مقدم خدمات مهنية محترف.

على مدار سنين كتير، الـ NCDA طورت برنامج تدريبي موحد عالميًا عشان يكون هو نقطة البداية لأي شخص حابب يبدأ في مجال الإرشاد والتوجيه المهني. وهو برنامج Facilitating Career Development أو ميسر الخدمات المهنية، واللي بيضم 12 كفاءة من خلالهم تقدر تمارس التوجيه المهني بشكل علمي ومنهجي ومنظم ويكون هو أول الطريق عشان تحصل على الإعتماد العالمي لمقدمي الخدمات المهنية.

الـ 12 كفاءة اللي بتدرسهم خلال البرنامج هم:

1-Helping Skills

من خلال الكفاءة دي هتقدر تعرف ازاي تبني علاقة احترافية وفي نفس الوقت داعمة مع عميلك بما يتناسب مع ميثاق الأخلاق الخاص بالـ NCDA

2-Labor Market Information and Resources

ودي بتساعدك على افهم سوق العمل بشكل أعمق، احتياجاته، واتجاهاته المختلفة والجديدة، وكمان ازاي تقدر تستخدم الموارد المتاحة ليك كمقدم خدمات مهنية في مساعدة عملائك.

3-Assessment

بتتعلم مجموعة مختلفة وكبيرة من التقييمات الرسمية والغير رسمية (تحت الإشراف) لمساعدة عملائك على فهم شخصياتهم المهنية والمجالات الانسب ليهم ووضع خطط تطوير مهني

4-Diverse Populations

هنا انت بتتعلم ازاي تتعامل مع الثقافات المختلفة، مش بس بين الدزل اللي تقدر تشتغل فيها، لكن كمان اللي بتكون موجودة في شركة واحدةبسبب تنوع الخلفيات الاجتماعية والثقافية الكتير في سوق العمل وازاي تقدر تتعامل معاها وتعمل customızatıon لخدماتك عشان تناسبها.

5-Ethical and Legal Issues

بنعرف في الجزء ده ايه هو ميثاق الأخلاق الخاص بالـ NCDA وازاي بيحافظ على ممارستك المهنية في حدود أخلاقية واضحة بتحميك وتحمي عميلك.

6-Career Development Models

الكفاءة دي هتساعدك في فهم أهم النظريات والتطبيقات الخاصة بعلم الإرشاد المهني وامتى وازاي نقدر نستخدمها بما يناسب كل فئة من عملائنا.

7-Employability Skills

بتتعرف على أهم الاستراتيجيات اللي تقدر من خلالها تشتغل مع عملائك على تطوير المهارات الخاصة بيهم في سوق العمل.

8-Training Clients and Peers

وبتتعلم ازاي تقدر تطور البرنامج التدريبي الخاص بيك عشان تقدمه لمجموعات من العملاء.

9-Program Management/Implementation

والطرق المناسبة اللي تقدر من خلالها تقدم برنامج التطوير المهني وتديره بشكل منهجي.

10-Promotion and Public Relations

ومن أهم المهارات هي انك تعرف ازاي تسوق لشغلك وللبرنامج التدريبي الخاص بيك للفءة اللي بتقدمه ليهم.

11-Technology

والتقنيات الحديثة اللي تقدر تستخدمها سواء في تقديم البرنامج التدريبي او في شغلك كمقدم خدمات مهنية في الجلسات الفردية.

12-Consultation

واخيرًا ازاي تقدر تستقبل الـ feedback سواء من الـ mentor بتاعك او المشرفين عليك وازاي تقدر تستخدمه بشكل فعال وتبني عليه خطط تطويرك انت الشخصية.

بعد ما بتدرس الـ 12 كفاءة وتطبقهم في Case studies مختلفة بتكون قادرتطبقهم سواء في شركتك، مع فريقك، اوكمقدم خدمات مهنية مستقل بتقدم خدماتك للأفراد والشركات.

ومن خلال دراستهم تقدر اخيرًا تقدم نفسك كمقدم خدمات مهنية دولي محترف.

لو عاوز تعرف أكتر عن برنامج Facılıtatıng Career Development واللي بتدرس من خلاله الكفاءات الخاصة بالارشاد المهني وتطبقها على حالات مختلفة سجل هنا وهنتواصل معاك بكل التفاصيل: https://bit.ly/3QqGKK5